Saturday 24 August 2013

Sejarah



         

                 Mak yong berasal dari kerajaan Pattani yang kini merupakan sebahagian daripada Thailand. Usia sebenar Mak Yong tidak dapat dipastikan kerana ia hanya di warisi secara lisan. Walau bagaimanapun, berdasarkan fakta-fakta dan bukti-bukti yang diperolehi menunjukkan bahawa Mak Yong berkemungkinan berusia 800 tahun. Selepas itu,barulah Mak Yong berkembang ke negeri-negeri lain serta negeri Kedah.

             Mak Yong sememangnya sesuai di saksikan oleh pelbagai lapisan umur kerana Muzik Mak Yong hanya biasa digunakan untuk menghormati semangat padi,berterima kasih dengan hasil tuaian, ataupun merawat penyakit.

             Tarian Mak Yong mula dikenali pada awal abad ke-20 dimana Tarian Mak Yong berkembang merata-rata kampung tanpa naungan istana. Tetapi apabila kemunculan British ke Kelantan menyebabkan kemerosotan mutu persembahan dalam generasi kedua. Ini kerana nilai-nila estetik telah diperalatkan dengan persembahan Mak Yong hanya dibenarkan bermula pada pukul 8.30 malam hingga 11.00 malam sahaja.Selepas itu,alat muzik bila dan akordion akan menggantikan rebab dan serunai untuk memainkan muzik joget dan semua penontn akan naik ke pentas untuk menari bersama penari-penari Mak Yong. Ini menyebabkan kemerosotan nilai moral penari-penari Mak Yong yang banyak menyebabkan keruntuhan rumahtangga.

                 Tetapi pada zaman generasi ketiga, Mak Yong telah dipelopori oleh kumpulan Seri Temengung. Kumpulan ini terdiri daripada masyarakat belia. Guru-guru Mak Yong yang terdiri daripada orang-orang lama dari generasi pertama telah diambil untuk melatih mereka dalam tarian-tarian dan nyanyian Mak Yong yang asli.

No comments:

Post a Comment